Turvallisuuden sveitsiläinen linkkuveitsi
Rajavartiolaitos on keskeinen viranomainen kokonaisturvallisuuden toimintakentässä. Rajavartiolaitos toimii sisäisen- ja ulkoisen turvallisuuden alueilla, Suomen ja EU:n ulkorajoilla, rajanylityspaikoilla, rannikolla ja saaristossa. Maalla, merellä ja ilmassa ympäri vuorokauden, helteillä ja pakkasilla.
Laiton maahantulo ja siihen liittyvä rikollisuus ovat Rajavartiolaitoksen tehtävien kannalta merkittävin uhka. Venäjällä oleskelee laittomasti huomattava määrä kolmansien maiden kansalaisia, ja mikäli vapaa reitti Eurooppaan avautuu, se vetää nopeasti puoleensa. Näitä reittejä etsitään tänä päivänä aikaisempaa aktiivisemmin. Jalkapallon MM-kisojen viisumivapauden käyttö laittomasti Eurooppaan pyrkimiseen oli tästä todiste.
Tilanne EU:n etelärajoilla on pysynyt epävakaana. Tulijoita Eurooppaan on edelleen enemmän kuin arabikevään 2011 aikaan. Suurien elintasoerojen, konfliktien ja ilmastonmuutoksen synnyttämää siirtolaisongelmaa ei voida ratkaista yksinomaan tehokkaalla rajavalvonnalla, vaikka se on kivijalka ilmiön hallinnassa. Laaja laiton maahantulo onkin asettanut mittavia haasteita EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikalle sekä koko Schengen järjestelmän toimivuudelle.
Toinen merkittävä riski Rajavartiolaitoksen näkökulmasta on kohonnut terrorismin uhka. Rajavartiolaitos ottaa uhkan huomioon operatiivisessa toiminnassaan, erityisesti rajatarkastuksissa, ja tukee suorituskyvyillään poliisia akuuteissa tilanteissa. Kitkaton viranomaisyhteistyö on tässäkin elintärkeää.
Rajavartiolaitoksen kolmas huoli on suuronnettomuus merellä. Ihmishenkiä ja ympäristöä uhkaavia vaaratilanteita tapahtuu merialueillamme toistuvasti. Matkustajamäärät kasvavat erityisesti Suomenlahdella. Meriliikenteen kasvu lisää meri- ja ympäristöonnettomuuksien riskiä.
Sotilaallinen aktiivisuus ja jännitteet Suomen lähialueella ovat lisääntyneet. Suoraa sotilaallista konfliktia onneksi vältetään, mutta erilainen hybridivaikuttaminen on jatkuvaa. Rajavartiolaitos osallistuu Suomen sotilaalliseen puolustamiseen kiinteässä yhteistoiminnassa Puolustusvoimien kanssa.
Rajavartiolaitos ja sen henkilöstö ovat aktiivisesti ja määrätietoisesti kehittäneet suorituskykyään hallita toimintaympäristössä esiintyviä uhkia ja kriisitilanteita. Rajavartiolaitos on vahvistanut itärajan valvontaa ja kykyä torjua turvallisuusuhkia ulkorajoilla. Partioiden suorituskykyä kehitetään parantamalla niiden valvonta-, suoja- ja voimankäyttövälineitä sekä huolehtimalla liikkuvuudesta. Varautumis- ja valmiussuunnitelmat ovat ajan tasalla.
Rajavartiolaitoksella on välitön valmius meripelastuksen ja merellisten ympäristöonnettomuuksien johtamiseen. Ympäristöonnettomuuksien operatiivinen johtovastuu avomerellä ja alusten suojapaikkapäätökset siirrettiin Rajavartiolaitoksen vastuulle 2019 alusta. Meripelastusjärjestelmä muodostuu eri toimijoiden tehokkaasta yhteistoiminnasta. Suomen meripelastusjärjestelmä on korkeatasoinen ja siihen liittyvää varautumista ja yhteistoiminnan harjoittelua jatketaan aktiivisesti.
Uusimuotoiset turvallisuusuhkat ja niiden nopeus edellyttävät, että viranomaiset pystyvät toimimaan normaaliajan toimivaltuuksin. Rajavartiolaitoksen alueellisen koskemattomuuden turvaamisen ja sotilaallisen maanpuolustuksen tehtävien toimintavalmiutta on parannettu. Aluevalvontalain tunnuksettomia taistelijoita koskevat muutokset tulivat voimaan 2017, ja vuonna 2019 voimaan tulleet rajavartiolainsäädännön muutokset parantavat Rajavartiolaitoksen kykyä vastata hybridiuhkiin itsenäisesti tai yhteistyössä muiden kanssa.
Rajavartija on itärajan ja saariston turvallisuuden sveitsiläinen linkkuveitsi. Hän vartioi ulkorajan, poimii rajanylitysliikenteestä luvattomat matkustajat ja esineet, tutkii rikokset, on kolaripaikalla, elvyttää sydänpotilaan, sammuttaa tarvittaessa tulipaloa ja varautuu sotimaan. Kaikki tehtäviä, jotka vaativat korkeaa ammattitaitoa.
Turvallisuusympäristön muutos ja sen ennustettavuuden vähentyminen edellyttävät välittömässä valmiudessa olevia monialaisia turvallisuusosaajia. On yhteiskunnan etu, että viranomaistoimintojen supistuessa harvaan asutuilla alueilla kansalaisten ja kansallisen turvallisuuden takeena on moneen eri viranomaistehtävään kykeneviä ammattilaisia.
Eurooppalaisen rajaturvallisuuden kehittyminen
Ihmisten vapaa liikkuvuus Schengen-alueella on Euroopan unionin merkittävimpiä saavutuksia. Ulkorajavalvonnassa integraatio on ollut montaa muuta politiikkalohkoa syvempää. Jäsenvaltioiden ulkorajojen valvonta perustuu lähes yksinomaan unionitasoiseen sääntelyyn. Turvallisuus on nostettu EU:n kehittämisen prioriteetiksi. Rajaturvallisuus on muuttuneen turvallisuustilanteen keskiössä.
EU-jäsenvaltioilla on ensisijainen vastuu ulkorajojensa turvallisuudesta. Euroopan raja- ja merivartiovirasto (Frontex) tukee unionin toimenpiteiden soveltamista lujittamalla, arvioimalla ja koordinoimalla jäsenvaltioiden toimia. Tulevina vuosina Frontexin käyttöön perustetaan jopa 10 000 rajavartijan vahvuiset pysyvät joukot, joille annetaan toimivalta ulkorajavalvontaan voimankäyttöoikeuksineen. Jatkossa myös jäsenvaltioiden palautuksista vastaavat viranomaiset ovat osa Eurooppalaista raja- ja merivartiostoa.
Eurooppalaisia ulkorajavalvonnan tietojärjestelmiä on lisätty ja lisätään edelleen. Jäsenvaltiot tallentavat tietoja yhteiseen eurooppalaiseen tilannekuvaan ja käyttävät Schengenin tietojärjestelmää. Eurooppalainen rajanylitystietojärjestelmä ja matkustuslupajärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön lähivuosina. Ulkorajavalvontaan liittyy läheisesti myös viisumitietojärjestelmän ja rikostorjuntajärjestelmien kehitys.
Ulkorajavalvonnan eurooppalaista rahoitusta on esitetty kasvatettavaksi. Kuitenkaan ilman toimivaa yhteistoimintaa kolmansien maiden kanssa, toimivaa turvapaikkajärjestelmää ja palauttamista, tehokaskaan rajavalvonta ei ratkaise laittomien rajanylitysten haastetta. Rajavalvonnan kannalta keskeistä on havaita laittomat rajanylitykset, identifioida ja rekisteröidä tulijat sekä torjua ilmiöön kytkeytyvää häikäilemätöntä rikollisuutta.