Euroopan strateginen autonomia on yksi tämän hetken keskeisiä keskustelun- ja kiistanaiheita eurooppalaisessa turvallisuuspolitiikassa. Siinä kiteytyy kysymys EU:n luonteesta, suunnasta ja suhteista muihin toimijoihin.
Miksi strategisesta autonomiasta keskustellaan?
Keskustelu EU:n autonomiasta ei ole uusi asia. Autonomia on normaali kansainvälisen toimijan ominaisuus: ollakseen toimija EU:n on oltava riittävässä määrin muista erillinen ja riippumaton. Turvallisuuspoliittisessa keskustelussa autonomia on ainakin 20 vuoden ajan ollut keskeinen elementti. Kyse on pohjimmiltaan siitä, mitä EU:n tulisi pystyä tekemään, millä lailla toimimaan, ja millaisissa kysymyksissä sen pitäisi olla muista toimijoista riippumaton.
Kun Ranska ja Iso-Britannia kahdenvälisessä julistuksessaan Saint-Malossa vuonna 1998 totesivat, että EU:n pitää voida toimia autonomisesti ja että autonomian tukena täytyy olla uskottava sotilaallinen voima, oli ajoitus hyvä. Muut EU-maat olivat samoilla linjoilla ja jo seuraavana vuonna päätettiin toimista, joilla aloitettiin EU:n käytettävissä olevien sotilaallisten suorituskykyjen kartoitus kriisinhallintaoperaatioita varten. Katsottiin, että EU:n täytyy kyetä kokonaisvaltaiseen osallistumiseen kansainvälisillä areenoilla.
Missä määrin EU:sta sitten tuli autonominen toimija? Sen omat kriisinhallintaoperaatiot alkoivat 2003, sillä on sotilaalliset päätöksentekorakenteet, mutta suunnittelu- ja johtamiskyky oli aluksi ajateltu Nato-vetoiseksi. EU:n taisteluosastot perustettiin 2005, mutta niitä ei ole käytetty. Saint-Malossa toivottua toimintavalmiutta tai päätöksentekokykyä ei välttämättä aina ole ollut.
Autonominen, mutta missä asiassa ja suhteessa mihin?
Kun autonomian tarve on tullut entistä selkeämmäksi, on autonomian käsite laajentunut melkeinpä mahdottomuuksiin. Tarkoittaisiko strateginen autonomia täysin itsenäistä toimintakykyä ja itsenäistä puolustuskykyä, sitä, että Eurooppa voisi itse puolustaa itseään ilman Yhdysvaltain apua? Tällainen strateginen autonomia on monien mielestä yksinkertaisesti mahdoton tavoite, koska se edellyttäisi esimerkiksi puolustusmenojen huomattavaa kasvattamista ja sotilaallisten suorituskykyjen päällekkäisyyden lisäämistä, samoin kuin Ranskan ja Saksan näkemysten yhteensovittamista niin taloudessa, teollisuudessa kuin aseviennissäkin. Eikä tässäkään kaikki: autonomian pitäisi olla myös poliittista, operationaalista ja institutionaalista.
Pitkälle menevää autonomiakäsitystä vastustetaan jo siksikin, että pelkkä asiasta puhuminen voi heikentää suhteita Yhdysvaltoihin. Keskusteluun onkin pyritty tuomaan pehmeämpiä, sovittelevampia ilmaisuja, kuten ’strateginen vastuu’ tai ’yhteistyöllinen autonomia’, jota EU:n aiempi ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja Federica Mogherini käytti Münchenin turvallisuuskonferenssissa viime vuonna. Yhteistyöllinen autonomia voisi olla muutakin kuin strategista autonomiaa; strateginen autonomia voisi olla sen yksi osa.
Tutkijat muistuttavat, että autonomia on oikeastaan keino, pikemminkin kuin politiikan tavoite tai päämäärä. Autonomia voidaan nähdä kykynä asettaa prioriteetit, päättää ulko- ja turvallisuuspolitiikasta ja sitten toteuttaa päätökset, joko yksin tai yhdessä. Tällaisena se on keino ylläpitää järjestelmää, saavutettuja arvoja ja etuja. Näin ajateltuna autonomiassa on myös kysymys unionin vastuusta suhteessa jäsenvaltioihin ja kansalaisiin: unionin tulee olla toimintakykyinen ja pystyä toimimaan asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Autonomia on toisin sanoen paitsi sekä välttämättömyys että velvollisuus.