Haastattelu:
Suojelupoliisin päällikkö
Juha Martelius
Haastattelu Maanpuolustus-lehteen 25.10.2024
Tuomas Koskenniemi
Toimitte Suojelupoliisissa työuranne alussa ja palasitte keväällä suuresti muuttuneeseen virastoon. Vieläkö talon tunnisti samaksi?
Osin tunnisti, osin ei. Turvallisuuspuolen ytimessä oli tuttuja kasvojakin parinkymmenen vuoden takaa. Tiedustelulainsäädännön tuomat mahdollisuudet ja velvollisuudet ovat kuitenkin muuttaneet organisaatiota. Englanninkielisen nimensä mukaisesti Supo on nykyään turvallisuus- ja tiedustelupalvelu. Tiedusteluroolin merkitys kasvaa jatkuvasti.
Runsaan viiden viime vuoden aikana Supo on kasvanut valtavasti. Miten tällaisen muutoksen keskellä huolehditaan organisaatiokulttuurista?
Kulttuurinmuutos lähtee organisaatiossa ylhäältä. Olennaista on yhteinen identiteetti. Kiersin hiljattain Supon alueorganisaatioita ja kuulin monen määrittävän itseään poliisi- tai siviilitaustan kautta. Kysyin, mitä olette nyt. Luomme modernin turvallisuus- ja tiedustelupalvelun organisaatiokulttuuria.
Supon kahtalainen luonne turvallisuus- ja tiedustelupalveluna asettaa haasteita. Silti pidän myönteisenä, että meillä on nämä toiminnot samassa talossa. Ulkomailta on esimerkkejä erillisistä organisaatioista, jotka eivät keskustele keskenään. Meillä nämä ovat tasaveroisia osa-alueita.
Miten Suomen Nato-jäsenyys on näkynyt Supon toiminnassa?
Viimeksi tällä viikolla supolaisia oli Natossa vetämässä tiedustelutyöpajoja. Meillä on paljon annettavaa, ja etenkin siviilitiedustelussa meihin kohdistuu odotuksia. Edustus Naton tiedustelupuolella on Supolle tärkeää, jotta voimme nostaa esiin meille tärkeitä uhkakuvia. Kyse ei ole vain tiedonvälittämisestä, vaan myös vaikuttamisesta.
Supo kertoi syyskuun lopussa aloittavansa yt-neuvottelut ja tavoittelevansa noin 60 henkilötyövuotta vastaavia säästöjä. Ehtikö virasto kasvaa liian suureksi liian nopeasti?
Suposta tuli vuonna 2019 turvallisuuspalvelun lisäksi myös tiedustelupalvelu, mikä edellytti uutta henkilöstöä. Lisäksi osa kasvusta selittyy turvallisuusselvityksillä, joita tekee nyt yli sata henkeä. Tämä on nettobudjetoitua toimintaa, jota esimerkiksi yt-neuvottelut eivät koske. Samalla tarvitaan henkilöstöä tuottamaan turvallisuusselvitystenkin vaatimaa tietoa. Viimeisen kahden vuoden aikana olemme säästäneet toimintamenoistamme kymmenen miljoonaa euroa, ja rekrytointikielto on ollut päällä vuoden 2023 lopusta. Ei voi sanoa, että kasvu olisi ollut liian nopeaa.
Supo on todennut säästöjen vaikuttavan suorituskykyyn. Millainen on Suojelupoliisin rahoituksen pitkän aikavälin näkymä?
Hyväksytty näkymä ei ole riittävä. Tarvitsisimme kymmenen miljoonan euron tasokorotuksen. Lisäksi on huomioitava Supon muutto uuteen rakennukseen, minkä myötä esimerkiksi vuokrat nousevat moninkertaisiksi. Nämä on tärkeää kattaa täysimääräisesti, sillä emme voi maksaa vuokria toimintamäärärahoista.
Vaikeuttaako rahasta käytäviä keskusteluja, että Supo ei useinkaan voi mainostaa onnistumisiaan?
Pidän laajemmin tärkeänä, että Suojelupoliisi avaa toimintaansa julkisuudessa: ei rahojen takia, vaan kertoaksemme, mitä tiedustelupalvelun toiminta Suomessa on, miten toimimme ja millaisia työkaluja tuloksen tekeminen vaatii.
Supon vision mukaan sen tuottama tiedustelutieto on ”välttämätön osa kansallisen turvallisuuden uhkien torjuntaa ja ulko- ja turvallisuuspoliittista päätöksentekoa”. Kuten totesitte, Suposta tuli tiedustelupalvelu vuonna 2019. Kuinka pitkälle kohti visiota viidessä vuodessa on tultu?
Olemme erittäin hyvässä vauhdissa. Meillä on osaava henkilöstö, ja kehitämme menetelmiämme. Suomen turvallisuusympäristö on heikoimmillaan kylmän sodan jälkeen, ja tiedon tarve on kasvava. Toisaalta keinot tiedonhankintaan esimerkiksi Venäjältä ovat rajalliset, kun kansalaisyhteiskunnan kanssakäyminen on keskeytynyt, raja on kiinni ja viranomaisten kontaktit minimissä – jopa ulkoministeriön toimintaedellytykset ovat heikot. Tiedustelupalvelulla on välineet kerätä tarvittavaa tietoa. Siviilitiedustelu on ensimmäinen ennakkovaroitus uhasta Suomea kohtaan.
Miten kuvailisitte Suojelupoliisin kansainvälistä yhteistyötä? Vaikuttiko uusi tiedustelurooli siihen, miten kumppanit jakavat Supolle tietoa?
Yhteistyö on päivittäistä ja kiinteä osa toimintaamme. Tiedustelutiedon jakamista määrittävät luottamus liittolaisten välillä ja kyvykkyys kerätä itse tietoa. Jos on annettavaa, silloin tietoa myös saa.
Kirjoititte kesäkuun 2023 Maanpuolustus-lehdessä tiedustelutiedon asiakkuuden kehittämisestä. Miten hyvä näkymä Supolla on siihen, miten valtionjohto tuotteitanne käyttää, ja kuinka tyytyväisiä niihin ollaan?
Keräämme jatkuvasti palautetta raportoinnistamme. Se on koettu hyödylliseksi. Julkisista lähteistä saatavilla olevaa tietoa käytämme ainoastaan asettamaan tiedustelutiedon kontekstiin. Aika ajoin asiakkaat haluavat keskustella myös siitä, mitä tiedustelutiedon pohjalta tulisi tehdä. Tämän kertominen ei ole tiedustelupalvelun tehtävä, mutta yhä useammin anonyymit raportit korvataan briiffeillä, keskusteluilla ja ajatusten vaihdolla.
Miten Supon ja sotilastiedustelun yhteistyö on muuttunut vuosien varrella?
Yhteistyö on erittäin hyvää. Välit ovat avoimet ja luottamukselliset, ja pyrimme tukemaan toisiamme aina kun mahdollista. Näin tiivis yhteistyö ei ole ihan tavallista. Ehkä tässä näkyy perinteinen suomalainen kokonaisturvallisuuden ajattelu: viranomaisten välillä ei haluta pitää raja-aitoja, vaan löytää synergiaetuja.
Supon laatiman uhka-arvion mukaan Suomessa todennäköisesti on äärioikeistolaisia ja radikaali-islamistisia toimijoita, joilla on halu ja kyky väkivaltaisten iskujen tekemiseen. Miten huolissaan kansalaisen tulisi tästä olla?
Jos kansalaisen tulisi olla huolissaan, Supo muuttaisi uhka-arviotaan ja kertoisi siitä julkisuudessa. Supon tavoitteena on, että terrorismiin halukkaat ja kykenevät tahot ovat etukäteen tiedossa. Kun Keskusrikospoliisi syyskuussa vangitsi kolme terroristijärjestöön kuulumisesta epäiltyä henkilöä, oli taustalla Supon pitkäjänteinen toiminta. Seuraamme kohdehenkilöitä, ja mikäli kynnys poliisin esitutkinnalle ylittyy, viemme asian eteenpäin.
Miten Lähi-idän kasvavat jännitteet näkyvät Suomessa Supon toimialalla?
Ilman muuta ne näkyvät, mutta eivät terroristisessa toiminnassa siinä määrin kuin valtioissa, joissa on enemmän alueen kansalaisia. Suomessa on yksittäisiä henkilöitä tai ryhmittymiä, jotka haluaisivat jollain tavoin tukea konfliktin osapuolia, mikä voi näkyä radikalisaationa.
Suojelupoliisin vuosikirjan 2023 mukaan Venäjän pahantahtoiseen toimintaan on syytä varautua nyt ja pitkällä aikavälillä. Onko Suomella välineet vastata siihen?
Nato-jäsenyys tuli kreivin aikaan. Sotilaallisen kyvyn lisäksi meillä täytyy olla kyky tiedonhankintaan ja hybriditoiminnan torjuntaan. Vaikka Suomessa on tässä osaamista, ei ole syytä tuudittautua Ruususen uneen ja ajatella olevamme parempia kuin muut. Esimerkiksi Ukrainalta on nähty merkittävää kyvykkyyttä kybervaikuttamisen torjunnassa ja oman toiminnan suojaamisessa.
Millä tavoin sota Ukrainan kanssa on vaikuttanut Venäjän tiedustelun toimintaedellytyksiin Suomessa?
Suomi on lähes jokaisen länsimaan tavoin karkottanut Venäjän tiedustelu-upseereja. Venäjä pyrkii saamaan tarpeelliseksi katsomaansa tietoa vanhojen keinojen lisäksi uusin tavoin. Supon tehtävänä on olla tästä perillä ja ennaltaehkäistä vaikutusmahdollisuuksia.
Venäjän ohella Supo on nostanut esiin Kiinan maana, joka tekee Suomeen ja suomalaisiin kohdistuvaa tiedustelua. Mikä Suomessa Kiinaa kiinnostaa?
Kiina peilaa turvallisuuttaan ennen kaikkea Yhdysvaltojen ja suurvaltakilpailun kautta. Kiinan intressit Suomessa liittyvät pitkälti siihen, mitä Suomella on tähän annettavaa, kuten osaamiseemme huipputeknologioissa. Maantieteellinen sijaintimme on kahdella tapaa kiinnostava: arktisen osaamisen lisäksi huomionarvoista on pohjoisen pallonpuoliskon avaruusnäkyvyys ja siihen liittyvät satelliittien maa-asemat.
Supon turvallisuusselvitykset ovat tuttuja monelle Maanpuolustus-lehden lukijalle. Tänä vuonna turvallisuusselvityksiä tehdään ensimmäistä kertaa yli 100 000. Miten tähän päästään, ja miten arvioitte järjestelmän toimivuutta?
Järjestelmää on kehitetty määrätietoisesti. Meillä on päteviä ihmisiä ja loppuun asti hiotut prosessit. Tehostamme toimintaa myös teknologian avulla. Asiakkaat aina toivovat mahdollisimman nopeaa käsittelyä, mutta Euroopasta ei meitä nopeampia ole vielä löytynyt. Selvitysten kasvava määrä kertoo, että yhä useampi yhteiskunnan osa-alue koetaan kriittiseksi. Supo tekee parhaansa antaakseen työnantajille riittävää pohjatietoa.
Supo tekee myös yritysturvallisuusselvityksiä. Millä tolalla on suomalaisten yritysten turvallisuuskulttuuri?
Keskimääräistä paremmalla, mutta vaihtelua on. On yrityksiä, joissa kulttuuri on todella hyvällä tolalla, ja toisissa on vielä tekemistä. Paljon riippuu siitä, kokevatko yritykset olevansa jonkun uhan kohteena. Tarvittaessa pyrimme auttamaan riskianalyysissa.
Supon toiminnan laillisuudesta huolehtii tiedusteluvalvontavaltuutettu, ja parlamentaarisesta valvonnasta vastaa eduskunnan tiedusteluvalvontavaliokunta. Onko järjestelmä Supon näkökulmasta toimiva?
Meillä ei ole siihen huomauttamista, eikä ole ollut tiedusteluvalvontavaltuutetullakaan. Vuoden aikana tehdyt virastapidättämiset ovat lähteneet liikkeelle Supon omasta ilmoituksesta. Mikään järjestelmä ei ole täydellinen, mutta Supo suhtautuu vakavasti yhteistyöhön meitä valvovien toimijoiden kanssa.
Joulukuun Maanpuolustus-lehden teemana on ”teknologia ja turvallisuus”. Mikä on Supon panos uusiin uhkiin vastaamisessa, ja miten se pysyy murrosteknologioiden aallonharjalla?
Teknologian kehitys muuttaa niin resurssikamppailun kohteita kuin geopolitiikan moottoreita. Autoritääriset valtiot pyrkivät kontrolloimaan kansalaisiaan datan avulla. Supon tehtävä on tunnistaa, miten muutos liittyy Suomen turvallisuuteen, tuottaa tästä tietoa ja torjua uhkaa. Esimerkiksi kvanttitietokoneiden ennakoidaan jatkossa vievän pohjan nykyisiltä salaus- ja tunnistamismenetelmiltä, kuten pankkitunnuksilta. Supon vahvuus on, että meillä esimerkiksi kvantin tai synteettisen biologian kehitystä tarkastelee eri alojen ammattilaisia: yhteiskuntatieteilijöitä, poliiseja ja teknologiosaajia. Teknologia mahdollistaa monia asioita, mutta se luo myös uusia uhkia. Yksi esimerkki on etätyön tietoturvallisuus.
Toimitte pitkään puolustusministeriön tutkimusjohtajana teknologian ja turvallisuuden kansallisessa ytimessä. Millaista kokemusta olette tästä ammentanut Supoon?
Tausta on auttanut ymmärtämään murroksellisten teknologioiden laaja-alaisuutta, mutta myös suhtautumaan kriittisesti alalla vallitsevaan hypeen. On ymmärrettävä, mikä on aidosti tärkeää, ja kohdennettava resurssit siihen. Hyvä esimerkki on kysymys siitä, missä vaiheessa kvanttilaskenta todella alkaa vaarantaa suojausalgoritmeja, ja mitä niiden suojaaminen vaatii viranomaiselta. Niin tiedustelu- kuin turvallisuustoiminnassa teknologian ymmärrys alkaa olla edellytys tehokkaalle toiminnalle.
Mikä on päällimmäinen muisto omalta maanpuolustuskurssiltanne?
Kun internaatissa palasimme kovapanosammuntoja seuraamasta, oli syksy ja pilkkopimeää. Siihen aikaan ihmisillä oli kommunikaattoreita, joissa ei ollut taskulamppuja. Niinpä jono ihmisiä avasi kommunikaattorinsa, joiden heikon valon loisteessa pääsimme syömään hernekeittoa ja pannukakkuja.
Haastateltava
Juha Martelius otti vastaan Suojelupoliisin päällikön tehtävät 1.4.2024. Tätä ennen hän toimi sisäministeriössä ministeri Mari Rantasen valtiosihteerinä 2023–2024. Aiemmin hän on palvellut muun muassa puolustusministeriössä apulaisosastopäällikkönä ja tutkimusjohtajana sekä Suojelupoliisissa analyysiyksikön päällikkönä. Martelius on suorittanut 169. maanpuolustuskurssin.