Kulttuuriperinnössä kiteytyvät yhteiskunnan poliittiset ja yhteisölliset arvot. On mahdollista, että rauhan ajan yhteiskunnissa kulttuuriperintöä tuhotaan lähinnä siksi, että se ilmentää yhteiskunnallista valtaa elinympäristössämme.
Kautta ihmiskunnan historian kulttuurinen tuhoaminen on ollut osa aseellisten konfliktien sodankäyntimenetelmiä. Se on myös liitetty totalitääristen yhteiskuntien etnisiin puhdistuksiin ja kansainväliseen terrorismiin. Nykyisin kulttuurinen tuhoaminen tai kulttuuriperinnön tuhoaminen liittyy myös marginalisoituneiden yksilöiden tai pienten ihmisryhmien yhteiskunnan vastaiseen itseilmaisuun rauhanajan yhteiskunnissa. Vaikka kulttuuriperinnön tuhoaminen rauhan ajan yhteiskunnissa on kansainvälinen ilmiö, keskityn tässä artikkelissa tarkastelemaan aihetta Suomessa kahden tapauksen näkökulmasta. Nämä tapaukset ovat Vartiokylän linnavuoren arkeologisen alueen ilkivaltainen tuhoaminen ja Tyrvään Pyhän Olavin kirkon tuhopoltto vuonna 1997.
Tyrvään Pyhän Olavin kirkon palo syttyi myöhään aamuyöllä. Tapauksella ei ollut silminnäkijöitä. Kirkossa ei ollut ennen paloa automaattista murto- tai paloilmaisinjärjestelmää. Tulipalon havaitsi lähellä asuva henkilö, joka ilmoitti palosta aluehälytyskeskukseen. Tuli tuhosi täysin kirkon sisäinteriöörin. Säilyneet kivi- ja laastirakenteet kärsivät merkittävistä palon ja sammutustöiden aiheuttamista vaurioista.
Kulttuuriperintökohteiden tuhoutuminen vaikuttaa merkittävästi paikallisyhteisöihin ja joskus jopa koko kansakuntaan. Siksi vaurioituneen kulttuuriperintökohteen restaurointia tai konservointia voidaan pitää paikallisyhteisöille tärkeänä henkisen selviytymisen keinona. Tyrvään Pyhän Olavin kirkko jälleenrakennettiin ja sen alkuperäisen sisäinteriöörin idea restaurointiin vuosien 1997 ja 2009 välisenä aikana. Suuri osa jälleenrakennustöistä tehtiin vapaaehtoisvoimin. Monet kirkkorestauroinnin asiantuntijat avustivat vapaaehtoisesti seurakuntaa jälleenrakennustyön suunnittelussa.
Kirjoittaja
Heidi Wirilander on konservointialan yrittäjä ja taidehistorian tohtorikoulutettava Jyväskylän yliopistossa. Hän valmistelee väitöstutkimusta kulttuuriperintöonnettomuuksien pelastus- ja jälkihoitotyöstä ennaltaehkäisevän konservoinnin näkökulmasta.